måndag 29 augusti 2011

Orkan som gav äventyr!!

Har de senaste dagarna varit på resande fot.
Inte av fri vilja (nja, kanske ändå) utan pågrund av orkanen Irene.
Vi kände oss ganska små här i vårt plast hus (väderprognosen visade på 47 m/sek)och med tanke på våra sessor så bestämde vi oss för att dra väster ut.
Första natten tillbringades på ett hotell i Livington som ligger i West Virginia och ligger på andra sidan Appalacherna. Kändes ganska tryggt att ha en bergskedja mellan oss och en inkommande orkan. Vi tyckte att staden var si och så,
så vi drog vidare till Charlestone som är West Virginias "huvudstad".
För att hitta ett hotell drog vi till Starbucks (som har gratis uppkoppling till nätet) och tog en kaffe medans vi bokad. Som "tur var" låg detta Starbucks på en Mall... Shopping!!
Köpte ett par five finger skor (<3).
Hotellet som vi tillbringade på denna natt var INTE vad jag kallar ok!! Ett gammalt rökigt hotellrum inte det bästa för mina luftrör (hade medicinen med mig) så vi drog vidare..
Nu hamnade vi i Dolly Partons stad Knoxville.
Hotellet var LYX!!!!!!
Poolade och bubblade på kvällen och tog ett glas rött framför TV:n, smsade och chattade med de andra familjerna och våra egna Hurricane Trackers:
R och K som befann sig kvar i Newport News.
(ont i magen över att de stannade, men de är vuxna och måste själva få fatta ett beslut och denna gången gick det ju bra )
På morgonen packade vi ihop och började våran långa resa hem...
80 mil hade vi framför oss och vi visste att andra också var ute på vägarna....
Efter 11 timmar såg vi staden!!
Yes, ström i kåkar och gatlyktor men.. inte i vårat område :(
Då brast det!!  Längtade så mycket hem... Saknar allt det där hemtama, det där som man bara vet att det ska finnas och funka!! Efter mycket mys med familjen och lite sen kvällsfika så var det inte mycket mer att göra än att krypa ner i en säng där rumstemperaturen var på +30grader.
Vaknade med ett ryck klockan 03:00 Strömmen var tillbaka och det märkte jag genom att en lampa lyste rätt i mina ögon och klimatanläggningen drog igång, svalka :)
Nu har vi städat undan allt och plockat fram allt í huset igen.
Nu väntar vi bara på att alla färskvaror ska komma in i butikerna, 
(hyllrador långa som ICA MAXI gapar tomma)
så att vi kan börja om från början.
Hoppas bara att alla orkaner håller sig ute till havs nu.
För detta vill jag INTE göra om, även om det var ett äventyr vi fick uppleva!
Var glad för det du/ni har där ute
för det kan ändras såååå fort!!

Kristine

Så här såg prognosen ut....

Kvällen vi drog...

 Vy från Appalacherna..
Charleston...
Kvällsutflykt till Upperfalls...
Vägen ner mot Knoxville...

Härlig lunchvy....                                                              Och dasset....

Såg flera olika sådana fordon på vägen... 


Lite ironi.... 
En av USA´s största vägar, I64 (nästan tom i söderfilerna men köer till nord/ nord-öst)


Min posé...



 Grannens körsbärsträd... 

Hus på väg mot Fort Eustis...




Lite glada bilder då....

Denna satt på en vägg där de hade en övervakningskamera...



onsdag 24 augusti 2011

Hej hopp i lingonskogen!!

Vi har varit ute och upptäckt naturen, jag och sessorna! Strosa som vi vill i skogen,  GÖR MAN INTE HÄR!!! Kommer man till en skog så förväntar man sig (som svensk) att det ska finnas miljoner av stigar och en och annan koja ska skymta men ack nej!! Kjetting över skogsvägar och nada skogsstigar.
Hatar det!!
Men vi har faktiskt hittat en park som har en stig på 4 km med en otrolig naturupplevelse. Så hem kom vi med fickorna fulla av nötter, kottar, pinnar och stenar och så klart en massa fina naturbilder.
Titta och njut av de djur och växter man kan träffa på här (några är repriser men...)





























Kommer att komma fler naturbilder :)

En liten sak bara!!
Orkanen Irene är på väg hit!!
Vi kommer inte att stanna kvar här i Newport News utan dra västerut om vi anser att våra liv är i fara!! Lovar att hålla er som behöver det underrättade med sms eller på annat sätt!!

Ha det så gott där ute
Kristine

måndag 15 augusti 2011

Nedräkning påbörjad!

Richneck Elementary school
"Learn Today, Light the Way, Lead Tomorrow."

Om två veckor börjar skolan här i Newport News.
Det är hög tid att bege sig ut på skolrean 
(just det REA innan en start = me like).
Listan var lång men vi hittade allt efter att rådfrågat både två och tre butiksbiträden :)

Detta är second grades inköp...

Fourth grade inköpet... 

Nya ryggor kunde mamma inte motstå..

Sessorna är ganska överens med att de vill ha mat hemifrån med sig till skolan (oftast).
Därför inhandlades även små mjuka kylväskor!

 Så här ser en helt vanlig skollunch ut;
Macaroni & Cheese w/
Fish Sticks w/Wheat Roll
Rib-B-Que on Bun*
PB&J Uncrustable
Chef’s Salad*
Choice of Two
Raisins
Garden Salad
Applesauce

Breakfast
Sausage n’ Pancake
on Sticks*

På Richneck Elementerary school är de dock ganska duktiga med maten.
De har alltid frukt och sallad till maten och mjölk att dricka.
Visserligen finns det choklad och jordgubbsmjölk oxå samt en och annan godisbar men men...
De är bra, om man jämför andra amerikanska skolor, så vi får väl se hur länge det håller det där md att mammas mat är bäst ;)

För att komma in i skoltempot och för att hinna göra allt skolarbete från Sverige,
 så har vi fuskstartat redan.
Vi måste erkänna att vi kanske inte kommer att hinna allt.
Sessorna kommer att gå långa dagar,
8:30-16 utom onsdagar då de går till 14:00, 
samt att de kommer att ha läxa även här!!


Nu är det dax att rusa vidare!!

Kristine
 richneck elementary school

söndag 14 augusti 2011

Tvätta, upptäcka och planera

Nu har vi varit hemma ett par dagar.
Tvättmaskinen har gått varm, men tyvärr så tar det sin tid att få tvätten torr :(
Som tur är shoppade vi ju en del så.. ;)
Vi försöker nu att uppleva en massa saker här på hemmaplan. Water country (ett badparadis med vatten rutschkanor), våran egna pool, shopping och  Air and Space museum har vi hunnit med.
Vi ska försöka med ett besök till Virginia Beach, Buschgarden (nöjesfältet), barnmuseumet och äventyrs golf innan min bror kommer hit på fredag.
Sen är det att trippa in i nya vardagsrutiner eftersom att sessorna snart ska börja skolan.
På tal om det..
Vi är ganska bortskämda i Sverige med vad barnen får i skolan och på fritids.
Allt finns bara där!!
Här ska barnen ha med sig en hel massa saker
(vi har fått en shopping lista som ska hinnas inhandlas i veckan).
Allt från dussinet limstifft till näsdukar till ritpapper och kritor..
Kommer att lägga upp bilder på det shoppade sen.

Jag har hunnit planera in min egna "lilla" tripp till THE BIG APPLE i slutet av september.
Då kommer "mina tjejer" från Sverige dit.!!!
Längtar så....
Vi kommer att bo mitt i smeten i fyra nätter, så det blir att ta på svassakjolen varje kväll ;)  
Vilken tur att lilla jag har fått sådana goa vänner som bara vill hälsa på mig, eller....  ;D

Mina älskade astrounater...




Ha det bäst!!
Kristine


PS. tänker liiiite på mina kollegor där hemma som ska dra igång den här höstterminen snart! Vet att de gör ett kanon jobb (även utan mig) men jag saknar dem :)

fredag 12 augusti 2011

13 dagar och 300 mil

Så var vi hemma igen efter vår "lilla" semester tripp!
Det blev 300 mil i bilen men det var det värt!!
Många intryck och en hel del nya minnen.
Vi avslutade resan med Orlando och Walt Disny´s parker.
Tre dagar skulle vi vara här.
Besöka Disny World, Disny Hollywood studios och Disny Animal kingdom skulle hinnas med.
Tyvärr så tyckte vädergudarna att två dagar fick räcka,
så Animal kingdom fick vi hoppa över.

Infarten till Walt Disny World, Where dreams come true....

 Askungensslott i regnuppehållet...

Besök hos Buzz Lightyear.. 

Och här skulle det krigas... 

En "kär gammal vän"... 

Prinsessan... nr 4 ;)  


Mimmi i paraden...


Lill-sessan i sin parad... 

Mellan-sessan i sin dansparad

(Prinsessan nr1 stod bakom kameran heeela dagen)


Dag två var vi på  Disney Studios!!

Pose med den berömda hatten..



Vi mötte den mörkakraften.. 



Narnia och Aslan´s stenbord..


De magiska sopskaften (som man som varje kvinna önskar sig i sitt hem) ...


Avslutning med lite Indiana Jones teater och stunt...


Nu är vi hemma igen i Newport News och har en vecka kvar på semestern.
Vi kommer att göra en massa roligheter med barnen.
Sen avslutar vi det hela med att min älskade STORE BROR kommer hit <3

Ha det
Kristine