tisdag 25 oktober 2011

Mycke nu....

Nu har även hösten börjat ta sitt grepp "hänne over"..
Träden visar underbara färger och temperaturen har sjunkit till "bara" 20 på dagarna.
De typiska hösttraditionerna närmar sig med stormsteg.
Visserligen har det varit pyntat i var och varannan affär
i över en månad med halloweensaker/pynt och kostymer!
(Julsakerna och julbelysningar börjar komma också.. )
Halloween är ett underbart frosseri för den bitna monsterfreeken.
Vi tjuvstartade faktiskt detta "partyfenomen" med en blandning födelsedagsfest, nu i fredags.
Det blev en självklart underbar kväll med stora skopor skratt och god mat.
Vi har också haft besök i en vecka av mina "småkusiner" från hemlandet.
Det har varit full fart till alla affärer och sevärdheter, beachen samt lite karusellåkning
(bäddat om dem och sen har de somnat sött vid halv tio var kväll).
Nu har vi vinkat av dem och vardagen får göra entré igen,
men till helgen kommer mor och far!
Ha en underbar höst!!
Kristine

Virginia i höstskrud....

Coola halloweendekorationer på tomterna....

Vårat bidrag med "Spöket-Bertil"....

Halloween barn....

Kulturella.... 

Ombord på en av skeppskopiorna som tog Ny-Amerikanerna över Atlanten..

Powhatan indianernas by... 
Här bodde Pocahontas..

Ny-Amerikanernas fästning... 


 Avslutning på Ben&Jerry´s.... 


fredag 14 oktober 2011

Det bjuder jag på!!

Igår var jag och ett par andra svenskor på våran torsdagsträning, Zumba!!
Det är skönt att få träna och att få lite goda skratt oss "tjejer" emellan.
Jag ska förklara...
På zumban här kör de mycket latin och afro inspirerat.
Det betyder MYCKET höft vickningar och skakningar som dessutom ska gå i 110km/h...
Jag är inte blyg av mig, men ganska stel (om andra ser mig och om jag inte kan).
Igår var det inget undantag i höftskakandet (och bröstskakandet) och det var en hel del nya moves!
Så både en av de andra tjejerna och ledaren höll på att bryta ihop av skratt när jag verkligen försökte, men det är så det är...
Men skam den som ger sig, nästa vecka är det bara på det igen.
 Träningvärk??
Räkna med det!!!!
Mår bäst
/Kristine

onsdag 12 oktober 2011

Midterms time!!

Så var det dax att få vara med om USA´s betygssystem.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen, sessornas lärare är helt otroliga.
De kommer hit till detta landet, kan ingen/lite engelska, men ändå får dessa lärare dem att förstå och få en behållning av att befinna sig här och oj vad de lär sig... 
En upplevelse och en erfarenhet många inte får vara med om.
Vi har sagt redan från början att vi inte har några krav på deras prestationer, men visst blir man imponerad som föräldrar när de kommer hem med A och A+ på proven titt som tätt
(stor sessan har 1-2 prov i veckan och den lilla ca 1 prov i veckan).
Som förälder kan jag bara stötta tjejerna så de gör det de ska och gör det på bästa sätt och efter deras kapacitet så att de kan känna sig stolta över sitt jobb.
Som pedagog kan jag bara gratulera och tacka dessa "kolleger" för att genom deras arbetsmetodik har gjort sessornas skolgång i USA till något trevligt.
Jag tror skarpt på det där med att vi föräldrar måste samarbeta med lärarna för att barnen ska komma framåt! Annars lämnar vi ju över allt ansvar till lärarna och DET är inte ok!
Så klart saknar "Sessorna" sina vänner hemma i Sverige och allt bus, idrottandet och allt annat som är självklart när vi befinner oss hemma, men de är erfarenheter rikare.
TACK till dessa underbara...
Mrs. White

Mrs. Hedgepeth... 

Kunde inte låta bli....

Känner att tiden börjar rinna iväg och snart är det packning av våra saker för resan.
 Men vi ska nog hinna med en massa besök från Sverige, ha lite halloweenparty och besöka en massa platser som vi inte hunnit med än, innan vi beger oss hem.
Hem till vårat, hem till Sverige.
Miss U
Kristine





måndag 10 oktober 2011

Den jäntan med smör på...

Sitter i vårat kök och dricker morgonkaffe, kopp 2, och pratar om vad dagen har att erbjuda.
Våran lilla sessa sitter kvar och kämpar med sin smörgås och inflikar lite viktiga kommentarer i samtalet då och då.
Helt plötsligt reser hon sig upp och i förbifarten pussar hon mig på kinden och utbrister;
-DEN var du inte beredd på, VA?? Och lägger till sitt under bara smile ;)
Tänk vad lite som kan få en mamma att smälta och så inser man att det finns inte så många saker som är viktigare än ens barn!!
Älskar dem enormt  /Kristine

söndag 9 oktober 2011

Lässen i ögat!!

En helt underbar helg har förlupit!!
Min bästa och enda store bror har varit på visit och som vanligt går tiden alltid föööör fort.
Självklart bjöd vi på en superb "svensk-mysfredagsmiddag" när han hade landat.
Vi drog på lördagen iväg för att bada i Atlanten och strosning i Virginia beach
(vattnet var inte allt för kallt och solen nådde härliga 28 grader).
Vi trodde dock att vi skulle få se lite snygga sandslotts skulpturer men det visade sig att den tävlingen inte hade börjat  Så vi fick improvisera själva...

Sen myste vi med amerikanska revbenspjäll, klyftpotatis och goda såser (med ett eller ett par rödaglas till). Vi tog en mysig söndagslångfrukost, som vi blandade med lite Skypande hem till Sverige och alla vänner, en snabbvisit på Subway och sedan sätta "brollan" på bussen för ny destination.
Klarar inte av det där med hejdå så bra...
Så vi beslutade att göra något för att pigga upp oss lite.
Det blev en liten tur till Virginia/Norfolk Zoo.
Och det var en härlig avslutning på denna helgen....








Såg den här bilen på väg hem!
Hitta "felet" med Mustangen...



Må bäst!!
Flodhäst!
Kristine

måndag 3 oktober 2011

The Big Apple

Har tillbringat mina senaste dagar i New York City med Nettan och Camilla som tog en liten tur över Atlanten från lilla Sverige. Vi pratade om det innan jag reste, men att det skulle bli av vågade jag inte hoppas på förrän de ringde och sa att de satt och bokade. Vilka kompisar man har!!
Vi/jag tog våran chans och stack till NYC för att uppleva en riktigt stor stad.
På Manhattan bor det 8,4 miljoner invånare, 
så det är inte så konstigt att de sägar att det alltid är liv och rörelse i staden.
Och tyst var det aldrig...
Vi har såklart shoppat en hel del, ätit gott, GÅTT mycke och njutit av det vi stannat och tittat på eller bara sprungit förbi ;)
Vi har till och med vågat åka deras Subway
(fick en liten chock bara när en uteliggare helt plötsligt började strippa mitt på perrongen).
I min resväska hem till Newport News fanns (förutom shoppingfynd) Zoegas, kanelklipp,winergum, turkiskpeppar, cloettachoklad, ost dipp och lite pocketböcker. Tror att jag klarar mig en vecka eller två på detta. Kommer ju snart nya besök från Sverige, hehe..
Tillbaka till resan 

Tjejerna har landat....

Shoppaholics.....

En kaffe/smoothie på Times Square...

                The Chrysler Building ...        Rockefeller Center....        Kyrka mitt på 5th Aveny...

Flatiron Building....

Grand central terminal....

Empire State Building....

Pose in hoddies...

Trött?? Näää vilar bena bara efter 200 butikers i Jersey Gardens Outlet Mall....

New York subway....

 Brooklyn bridge.....                           Mini polisbil.....

Snygging i förgrund och bakgrund....

Ground zero/ Memorial freedom tower.....

Biten av NYC......

Barhäng på Red Lobster...

Broadway by night.... 

Central Park......

Tre trötta, glada och nöjda tjejer.....

Nattbild från planet över New York City....

Jag hoppas att jag kommer att få möjligheten att få komma hit igen!!!
Eller i alla fall få möjligheten att få uppleva en annan storstad men mina tjejer

/Kristine