måndag 19 september 2011

Livet ska ha spänning!! Men....

Nu i helgen var vi på en liten minisemester i Washington DC.
Så mycket vi ville uppleva och se (och tro mig uppleva fick vi).

Ha det så bra
Kristine
Vaknade utsövda på lördagen i en underbar... NEJ!! En helt awesome säng  

Gick ner i restaurangen och åt våran 400 kronorsfrukost (satte kaffe i halsen när vi fick se räkningen men det var gott) och snörde sedan på oss skorna för att bege oss ut på upptäcktfärd. Vi bodde på The Liasion Capitol Hill som ligger 5 kvarter från US Capitol så vi tyckte inte att avståndet var så stort. Efteråt kan vi säga att vi under lördagen har gått ca 1½ mil och då är inte naturhistoriska musset inräknat. Vi tittade på alla måsten och självklarrt var ett besök på Natural history museum inplanerat för familjen! På lördagskvällen beslöt vi oss för att äta på "ett måste ställe" och jaaaa det var gott!! Efter en underbar middag prommade vi hem för att ladda batterierna för en söndag med mera upplevelser men... Polisen, secretservice och FBI, brandmän och ambulanser fanns överallt runt vårat hotell. En stressad polis bad oss gå därifrån och hon ville inte prata med oss om vad som var på G. Vi gick tillbaka till Chinatown och satte oss där för att lyssna på lite live musik. En timme senare begav vi oss tillbaka mot vårat hotell för att få någon som hellst koll på läget och om det var så att vi skulle behöva en ny säng att sova i. Nu hade de spärrat av tre kvarter från hotellet. Vi ringde en vän i Newport News och bad henne kolla om hon kunde se/ta reda på något på nätet. Undertiden så kom en man och berättade att det var skarpt läge!! En man med en bomb på kroppen befann sig på gatan utanför vårat hotell. Så JA!! Vi begavoss snabbt därifrån och tog in på ett nytt hotell att tillbringa natten på. Det som har varit lite fundersamt är att det inte överhuvudtaget varit något om detta på nyheterna. Men det kanske är så att Amerikaner inte går ut och ger sådana knäppgökar den publikation som de absolut inte förtjänar??!!  Tjejerna tog allt med ro, men saknade sin tandborste och tyckte synd om gossedjuren som var själva på hotellet. Jag har aldrig varit med om att de gått sådana sträckor utan minsta gnäll och utan tjafs, jag är sååå imponerad. På morgonen ringde vi till hotellet, fick svar att det var ok nu att komma dit. Vi tog en underbar morgonpromenad i en stilla och relativt tyst huvudstad och beslöt oss för att ett IKEA besök var det vi orkade med innan vår resa hem till huset och vardagen.

                                                          US Capitol....

Art museum..                                    


Helt vanlig helg med lite fotbollsspel, löpträning, promenader mm på The Ntational Mal...

Natural History Museum..

Washington monument...

Lincoln Memorial och                                                                                      
(den uppgrävda) spegeldammen...                                                                   Lincoln...



Vita huset.. 

Harrys... eller


Hmmmm... 
IKEA med kräfttallrik på menyn..

Mina bästa skyltar från helgen...

fredag 16 september 2011

Botten är nådd....

Längtar hem just nu!
Inte som ni tror men men...
Detta är det sista av mitt/vårt svenska godis :( 
Vi tar därför en tripp till huvudstaden Whasington DC i helgen
 och avslutar helgen med att fylla på MITT/vårat förråd på IKEA ;)
Ha det bäst
FLODHÄST
Kristine

tisdag 6 september 2011

Allvaret börjar!!

NU tar mitt liv fart eller.... Nja
Jag har nog insett att barnens allvars tid och framför allt tuffa tid har börjat.
Förutom språket,
 så ska barnen fatta vad som förväntas av en;
AWESOMe citizens of Richneck Elementary school.
Mycket är annorlunda men mycket är lika. Jag kommer att göra mååånga jämnförelser denna termin.  
En av fröknarna är helt klart awesome!!
Hon har och kommer att översätta allt som hon och skolan lämnar ut (foldrar med mera) till svenska.
Hon har bett mig att titta över språket men att hon ens orkar göra detta, Awesome!!
Sen har vi rektorn och specialfröken som redan gjort stora intryck!!
Underbara personer som vet vad de pratar om och man bör lyssna på dessa för de VET vad de pratar om, så jag kommer att suga åt mig allt jag kan för att lära mig...
Så nöjd mamma och pedagog har jag inte varit på lääänge!!
Barnen i klassen är jätte nyfikna på vårat språk och ville gärna att vi läste Mrs Whites översättning om Hurricane Irene så det gjorde vi....
Applåder och visslingar som på ett förväntat amerikanskt vis???
 JAPP!
 Läsa läxor och göra arbeten från Sverige
måste vi försöka hitta tid till tillsammans med lärarna på Richneck,
eftersom att barnen kommer att gå i skolan mellan8:45-16:00 och sedan ha en timmes läxläsning.
Jag hoppas att jag kan lugna ner mig under veckan så att jag kan börja träna även på dagtid och ta hand om hemmet mm.
Jag ser dock fram emot att få ha mina barn i denna amrikanska skolkultur
och få uppleva denna skoltemin!!

Ha det gött
Kristine

Förväntansfulla barn....
(imma på linsen för det var 70 % luftfuktighet en 27 gradig morgon)

Klassiska skolbussen...



måndag 5 september 2011

Labourday och fågelskådare!!

Helgen har innehållit en massa myyys!!
 Har haft två underbara vänner sovandes här (och ett pyre) eftersom männen strosat runt i
(läst sprungit mellan museer och monument) i Washington DC.
Jag är såå mörkrädd och är en älskare av sällskap så inviten var gjuten, TACK för att de svarade ja!! :)
Vi har shoppat, ätit god mat, druckit vin, skrattat, badat vattenspridare, lekt sjuksyster (för ett av barnen skadade pannan och behövde omplåstras) och allt annat som en underbar helg ska innehålla!! Idag är det USA´s Labourday.
Frågade min goa granne Cindy varför de firar detta, så ryckte hon bara på axlarna och sa;
En ledig dag bara!!
Jag fick googla detta själv och fick fram:
I USA firar man istället för Första maj, Labourday den första måndagen i september. Detta för att bland annat presidenten Grover Cleveland inte ville att den amerikanska arbetarrörelsen skulle hedra Haymarketmassakern och oroligheter uppstå.  
Traditionellt är Labor day en dag för picknicks,
sommarens sista utflykt, eller den sista festen innan skolterminerna startar.
Detta märkte vi inte fast vi var på Buschgarden
(Virginias Liseberg x 2) och vi har aldrig upplevt så lite folk på en helgdag.
Nu förbereder vi oss för skolstart i morgon och ska jag erkänna så är jag nog den som är mest nervös!!
Ha en underbar veckostart där ute!!
Kristine 

ÅÅÅÅåååå visst ja!!
JAG (som är fågelrädd) har blivit en fågeltoka (ornitolog)!!
Har hängt upp en matare och blandat till en specialdrink åt mina Humming birds/ kolibrier:)
Jag har stått på ganska nära håll och studerat dessa underbara varelser och här är de första bildbevisen från min utsiktsplats....


torsdag 1 september 2011

NEJ tack, det räcker!!

Har sedan vi flyttat hit provat otaliga snabbmatskjedjor och specifika snabbmatsrestauranger.
Vissa kan jag varmt rekomendera som; FIVE GUYS hamburgare, Pannerabread smörgåsar, Fresch Markets egna salladsbord där du komponerar din egna sallad. Sen finns ju den underbara italienska restauranden Olive Gardens <3
Mina sessor har aldrig varit förtjust i snabbmat och har de blivit tvugna att äta på det gyllene M:et så har det tagit tiiiiiiid!! Jag har alltid varit stolt för detta, och jag vet oxå att de uppskattar min mat :)
Så idag blir det Svensk ugnspannkaka med  jordgubbssylt till, hittar inte lingonsylt :(
Har ju även lovat mig själv att inte gå upp något i vikt här utan snarare tappa ett gram eller två och då hjälper husmanskost och träning!!
Hej hopp
Kristine