tisdag 29 november 2011

Stämning på hög nivå!

Helgen som var bjöd på ALLT!
Vi började med den traditionella amerikanska storhögtiden Thanksgiving.
Moa och Ida som läst om denna sed och historien bakom fick informera oss andra i bilen på väg till den amerikanska familjen som bjudit in oss till sitt hem.
Började med ett glas vin och lite snacks medans familjen avslutade tillagningen av kalkonen och alla tillbehör. En bordsbön på både amerikanska och svenska blev det och sen var det bara att hugga in. Det var den godaste kalkonen jag någonsin har ätit.
Kalkon för mig är ett torrt elände, men detta Mmmmm....
Det blev en hel kväll med allsång och en massa skratt och så klart nya goa vänner!!

Dagen där på drog vi ner, tillsammans med två familjer till, till Raleigh (North Carolina),
för att se lite hockey mellan Carolina Hurricanes - Winnipeg Jets.
Vi satt högt upp i denna enorma arenan och mumsade både hamburgare och popcorn.
Svindel vad är det?? 
men vilken känsla...
Tyvärr åkte "Canes" på stryk med 2-1 men men.

På lördagen begav vi oss hem åt igen, via Outer Banks.
Outer Banks är en 320 km lång sträng av smala öar utanför kusten i North Carolina. Det var här som som bröderna Wrights första flygning ägde rum, den 17 december 1903.



Helgen har så klart avslutats med firandet av första advent genom lite lussebullsbakning, god middag på Silver Diner och att kolla in alla ljusdekorationer som kommit upp
(tror att det kommer att bli mer nästa helg).

Baka baka liten....

Newport News park...


Husen i området...

Njuter på hög nivå men saknar snön!!
/Kristine 

måndag 21 november 2011

Nedräkning...

I går var vi med några av de andra svenskarna på Svensföreningen här.
Vi har inte följt med innan, för vi har haft annat planerat de söndagar som deras träffar har varit på.
Och så här i efterhand kan jag bara ångra bittert att vi inte har planerat bättre :(
Så underbara människor och så välkomna vi kände oss.
Sessorna gjorde succé och det var hur de har det som alltid frågades.
Jag antar att en hemmafrus liv inte är så intressant, hihihi.
Vi kom dit när de hade dropp-in och fick ett glas vin och lite snacks. Sen sjöng vi den svenska och den amerikanska nationalsången. Efter det bjöds det på lite mat bestående av litet buffèbord med Thanksgivingmat och så klart dessert bordet.
Undertiden vi åt sjöng vi lite svenska sånger och alla (då menar jag ALLA) klämde i av bara den i "Jag må han leva" och t"Tryggare kan ingen vara"  så att takkronorna gungade.
Vi fick en liten föreläsning om Mårten Gås firande i Sverige (tyvärr strulade DVD spelaren så det filmklipp vi skulle få se ställdes in)
Så klart var det lite lotter också, typiskt svenskt??!! Stors-sessan fick en lott av en av de amerikanska männen som redan hade vunnit och då fick hon ett paket med en kikare som innehåll. Han blev så glad av att det var någon som fick den som uppskattade presenten.
Det bästa med hela kvällen var nog att våran familj och en av de andra svenska killarna blev inbjudna till en av de amerikanska familjerna på en riktig Thanksgiving på torsdag och det ska bli så kul!!
Om man blir inbjuden ska man ha en flaska gott med sig eller en efterrätt , så jag har tänkt att jag ska fixa en typisk svensk delikatess, Svensk "Stickey cake".
 

Njuter just nu av det sista i detta underbara land.
Kristine

fredag 18 november 2011

Packilipackar och pysselipysslar

Tiden går för fort här nu!
Önskar att jag kunde slå ner mina hälar och stoppa tiden
Men tyvärr är det snart slut på våran tripp här på andra sidan stora havet.
Vi har fått underbara nya vänner, svenska och amerikanska.
Vänner som vi kommer att hålla kvar i våran närhet. Vänner som ger god energi när man behöver det, som bara finns och som man har mycket roligt med.
Tyvärr mitt i allt det där med att hinna med allt innan trippen hem börjar, så har jag börjat
(och jaaaa... läs börjat) packa allt som har inhandlats här.
Kan säga att det INTE är lätt. 

Sessornas skola har en "dress for success day" idag.
 Mitt pyssel och knåpar och fantasi huvud/händer har fått jobba.
Allt för att kunna tillfredsställa tjejernas önskningar.
Och kan säga att de är ganska nöjda.
(fick dock övertala lill-sessan att det var svårt att göra en delfin till hennes drömyrke,
 utan det fick bli alternativ nr. 2)

Ha det bäst där ute och njut av det goda
Kristine

Så här såg det ut för nästan 6 månader sen... 

Så här ser det ut just nu....

Dress for success....

tisdag 8 november 2011

Kortbyxor eller långkalsonger....

Har haft besök nu av mor och far i 11 dagar.
Tiden har gått för fort, men vi har hunnit med både det ena och det andra.
Innan de kom så var samtalen mellan oss och sverige;
-Vad är det för väder och vad ska de packa??!!
Sol och 30 grader varmt dagen innan de kom, så beslutet för min pappa att lämna långkalsongerna hemma på berget var det rätta...
Trodde vi.
Visst har vi har haft sol men KALLT!!
Att kortbyxorna och badbyxorna inte har använts och att pappa saknat sina varma är ett faktum!!

Nu håller tiden att ta slut här över för vårat äventyr och det är dax att börja fundera på packningen för hem resan och ta förväl av våra nya amerikanska vänner.
Men vi tänker hinnan med lite sista äventyr innan vi far och "verkligheten" är hos oss igen.
Kan säga ärligt att jag INTE längtar hem till något annat än mina nära och kära,
skulle gärna fortsätta ett tag till med att vara den närvarande mamman och husfrun
 

Vad har vi gjort sen sist då...
Hmmm....
Halloween såklart, den historiska triangeln (igen), shopping (såklart), lite sightseeing, mycke god mat och dryck.

Morgonmys med korsordslösning...


Utflycktsmål Easten Shore med vinprovning!
Lunchpaus och bensträckare i natuten...




Halloween...
 

Vissa gjorde det där lilla extra...






Mys i Newport News park... 




Colonial Williamsburg... 

 


Vi besökte även en 120 Kv.m stor julbutik och där var det innomhus inte mindre än 22 pyntade julgranar i olika teman och massvis av julynt och självklart en ställning
  med...

Min favorit skylt just nu..

Kommer snart farande som en stormvind hem till Sverige igen!!
Ha´re
Kristine